Jak využívat Twitter

image_pdfimage_print

Pokud se necítíte na počátku na aktivní využívání Twitteru – tedy že byste sami něco publikovali – nevadí. Twitter může být velmi užitečným nástrojem i pokud jej bude používat jen jako čtenáři. Záleží jen na vás, jaký mix informací díky Twitteru budete přijímat.

  • Namíchejte si mix domácího i zahraničního zpravodajství. Na Twitteru se objevují české i mezinárodní události prakticky nejrychleji – a mnohdy ve výrazně lepším pokrytí než na českých zpravodajských serverech.
  • Doporučujeme samozřejmě sledovat oborové společnosti a české i zahraniční kolegy – získáte tak nejen pohled na odborné novinky jejich očima, ale i osobní zpravodajství ze zajímavých akcí doplněné leckdy neformálními komentáři a pohledem do zákulisí.
  • Twitter je už i v České republice politickým kolbištěm, takže na něm můžete sledovat i politiky a jejich okamžité reakce, nejen na dotazy či tweety protivníků nebo novinářů, ale i běžných uživatelů. Někdy není jisté, jestli vše píší sami, tak jako to dělá Donald Trump, minimálně u některých to tak ale je.
  • Pokud vám nebudou stačit skutečné účty, jistě vás pobaví účty falešné: ať už “falešný kníže” nebo účet parodující prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka. Že státní instituce mohou být zábavné, pak ukazuje např. Ministerstvo kultury.

Ale to není zdaleka všechno a je na vás a vašich zájmech, co si vyberete. Slavné umělce, účty, které agregují nejzajímavější fotografie na nějaké téma, sportovce a sportovní kluby, gourmety a foodbloggery, nebo neznámé anonymní autory, kteří jsou tak vtipní, že je sledují desítky tisíc lidí, kteří hltají jejich historky – aniž by tušili skutečné jméno.

Sdílejte svůj vlastní obsah

Co publikovat? I zde platí, že rozhodně není jedna “správná cesta”, ale každý uživatel si hledá tu svoji polohu, která mu bude nejvíce vyhovovat. Někdo přispívá často, jiný méně; někdo bývá aktivní v debatách, další zase určuje téma, ale do konverzací se příliš nezapojuje. Strategicky ovšem platí, že je obvykle nutné nejen psát, ale i číst (ba – nejprve číst a potom teprve psát). Pokud někdo pouze publikuje, ale nemá žádné reakce a sám na nic nereaguje (časté zejména u firem), zbytečně ignoruje potenciál Twitteru pro dialog.

Tipy pro psaní na Twitter

Výbor ČUS ovšem doufá, že se mezi členy společnosti najde dost z vás, kteří nezůstanou jen pasivními čtenáři, ale zapojí se i aktivně. Pro vás jsme připravili také několik doporučení týkajících se publikování na Twitteru.

  • Psaní tweetů je v zásadě velmi snadné – není zde prakticky žádné formátování, potřebujete jen vědět pár jednoduchých pravidel.
  • Označení jiného účtu provedete tak, že dáte zavináč (@) před jeho uživatelské jméno. Tím se vytvoří automaticky odkaz, který je možné prokliknout a také druhá strana dostane upozornění o vašem tweetu.
  • V souvislosti s Twitterem už jste určitě zaregistrovali slovo “hashtag”. Ten vznikne použitím symbolu křížku (#) (na anglické klávesnici Shift+3, na české AltGr+X), anglicky “hash”. Funguje jako odkaz – kliknutím na hashtag se dostaneme na výpis všech tweetů, které obsahují daný hashtag. Toho se využívá k několika účelům: může to být např. pro zpravodajství z nějaké akce (jako je #CUS17 v případě naší konference nebo #AUA17 / #EAU17 pro ty nejznámější světové. Nejen, že můžete sledovat konferenci “v přímém přenosu” (a to optikou řady různých lidí majících různé, často protichůdné názory), ale můžete se zapojit do debaty – i když jste na druhém konci světa.
  • Hashtagy se používají i obecněji pro označení nějakého tématu nebo situace. Příkladem z odborné sféry může být např. hashtag #cystectomy, obecný zase třeba #volby2017.
  • Na Twitteru je možné reagovat na ostatní tweety několika způsoby: odpovědět, lajkovat (dříve k tomu sloužily hvězdičky, nyní jsou to srdíčka), nebo “retweetovat” – čili sdílet. Retweet může mít dvojí formu – prostý retweet pouze jedna ku jedné předává původní informaci, a potom citace (quote) – tedy vytvoření vlastního tweetu, který komentuje ten původní (nově máte k dispozici plných 140 znaků).
  • Buďte struční. Při psaní na Twitter je nutné počítat s tím, že limit 140 znaků nutí autory využívat co možná nejstručnější zápis, zkratky, vypustit “vatu”. Odkazy na webové stránky zkracuje TW automaticky (ale v aplikaci i na webu ukazuje náhledy celé adresy). Případně je možné reakci rozepsat jinde a ve tweetu na ni odkázat. Rozdělování odpovědí do mnoha (číslovaných) tweetů příliš nedoporučujeme.
  • Používejte multimedia. Je možné také přidat do tweetů fotky nebo video (ať už přímo nahrané z mobilu nebo předpřipravené a vložené z počítače). Právě obrázek může být variantou, jak dostat do tweetu více informací.
  • Na Twitteru je také nutné smířit se s určitou mírou anonymity, neformálnosti a zkratkovitosti komunikace.

Publikováno: 30. 9. 2017

Výroční konference ČUS ČLS JEP 2019

Česká urologie

4/2018
stáhnout

1/2019
stáhnout

Starší čísla časopisu dostupná zde.

Sponzoři

Zlatý sponzor

Bronzový sponzor

Bronzový sponzor

Bronzový sponzor

Oficiální sponzoři